Ai primit o ofertă bună de vânzare a afacerii tale și te gândești că ar fi un moment bun pentru exit? Ești pregătit să o lași pe mâna altcuiva și nerăbdător să monetizezi munca ta de până acum? Vrei să te bucuri de dese momente de relaxare sau, din contră, asta reprezintă șansa de a te lansa într-un nou proiect pe care îl visai demult? În cazul acesta, Mihaela Vintilă, fondator AdWise, arată că e important să fii conștient că prețul plătit de cumpărător presupune un lucru extrem de clar: acesta dorește o afacere profitabilă, dar mai ales să se asigure că ceea ce preia este un mecanism care funcționează independent de tine și de abilitățile tale personale și poate fi potențat de investiția financiară și abilitățile sale.

Dacă ești pregătit de vânzare, Mihaela Vintilă te sfătuiește: 

  1. Pregătește o prezentare cât mai coerentă a businessului tău, scoate în evidență ceea ce caracterizează modelul tău de business și cu ce te diferențiezi de concurență; arată cât mai clar ce propunere faci tu ca antreprenor lumii, care sunt punctele tale forte ce valori împărtășești tu și sunt garantate prin modelul tău de business. 
  2. Pregătește prezentări ale companiei tale din perspectiva (i) pieței căreia i se adresează, (ii) competiției, (iii) profilului de clientelă, (iv) modelului de business, (v) avantajelor competitive ale modelului tău de business, (vi) P&L-ului, (vii) strategiei de dezvoltare, (viii) nevoii de finanțare și destinațiilor acestei finanțări, (ix) evaluării companiei în vederea pregătirii ofertei de exit, (x) strategiei de exit avută în vedere, (xi) rolului fondatorilor și deținătorilor de participație, grupului de companii din care face parte compania și a suportului asigurat de apartenența la grup (dacă este cazul). 
  3. Modelează și fluidizează toate fluxurile operaționale, de business și financiare astfel încât cumpărătorul să înțeleagă în cele mai mici amănunte și să poată administra structura ta de business fără intervenția ta. 
  4. Pregătește și organizează contractele cu clienții și furnizorii, dosarele de personal, licențele și autorizațiile de funcționare, documentele în legătură cu modul de guvernanță al afacerii tale, titlurile de proprietate ale bunurilor mobile și imobile, mărcile, brevetele, know-how-ul și tot ceea ce înseamnă proprietate intelectuală a companiei tale. 
  5. Pregătește tot ceea ce ține de situația financiară a firmei tale, în cele mai mici amănunte, ca să poți extrage în cel mai scurt timp situația creanțelor, a datoriilor companiei, situația creditelor bancare și a altor tipuri de finanțări. 
  6. Verifică situația garanțiilor de orice fel oferite de compania ta in derularea contractelor și a garanțiilor primite de aceasta (cum ar fi dar nu limitat la bilete la ordin, CEC-uri, scrisori de garanție bancară, fidejusiuni, garanții reale) și asigură o prezentare cât mai clară a acestora cumpărătorului. 
  7. Verifică dacă înțelegerile contractuale cu furnizorii, clienții, finanțatorii conțin clauze în legătură cu schimbarea controlului în compania ta prin transferarea participației tale în companie (integral/parțial) și aplică mecanismul din aceste clauze (notificare de schimbare a controlului, obținere acord etc). 
  8. Pregătește cu consultanții tăi financiari prezentări în legătură cu rezultatele financiare ale anilor anteriori, dar și proiecții financiare pentru următorii ani, din care să rezulte potențialul de dezvoltare al companiei tale ca urmare a exit-ului prin care te pregătești să treci și obligațiilor în legătură cu compania ce ar putea fi asumate de cumpărător.