Cât cash pentru „NO CRASH” 
Pandemia a reprezentat un test pentru companiile de toate dimensiunile, iar nevoile de finanțare au devenit stringente, în special pentru firmele ale căror operațiuni au fost afectate în mod direct de măsurile de limitare a infectărilor. Într-o perioadă de criză, cum a fost cea din 2020 regula primară pentru orice companie este să aibă acces la cash pentru cel puțin șase-nouă luni. O altă regulă de urmat, pe care și antreprenorii români trebuie să învețe să o aplice, spune că te împrumuți când e bine, pentru când ar putea fi rău. „Nu știu niciun exemplu de finanțare care să se fi obținut în perioada de lockdown. Din nou se aplică principiul că dacă vrei bani de la bancă, îi obții înainte să ai nevoie. Este un lucru care în cultura românească de business nu prea se face”, susține Dan Berciu. Cum își dai seama de ce sumă ai nevoie? Consultantul în finanțare are un exercițiu simplu pentru orice tip de proprietar de companie: trebuie luate toate cheltuielile și înmulțite cu șase sau 12. Dacă firma are acei bani în conturi, este asigurată în caz de criză. „Dacă nu îi ai, te împrumuți de la bancă. Nu trebuie să te atingi de ei, ci trebuie să-i ai acolo disponibili”, a explicat Berciu. Totul depinde de aversiunea sau apetitul pentru risc. În timpul unei crize, acele șase luni dau un răgaz antreprenorului ca să poată reconfigura strategia companiei la noile condiții de piață fără să fie obligat să ia măsuri dure și pripite. În perioada de lockdown foarte multe companii românești au fost prinse pe picior greșit, nu au avut resurse pentru a reconfigura businessul în online și au fost nevoiți să renunțe la mare parte din angajați. După mai bine de un an de restricții și incertitudine, economia a început să își revină, contextul pentru finanțări este favorabil, iar antreprenorii au la dispoziție numeroase opțiuni pornind de la creditul bancar, la piața de capital și fondurile de investiții.

Transparența atrage finanțări 
O afacere curată este cea prin care nu se achită lucruri personale, cum ar fi mașina sau rata la casă. Ca o afacere să fie atrăgătoare pentru un investitor sau bancabilă, ea trebuie să respecte acest principiu. O altă capcană în care cad antreprenorii în căutare de finanțare este cea în care ascund adevărul complet, și transmit doar informațiile care cred că ne vor da un plus în decizia unui investitor. Pentru o instituție de credit, un împrumut este o investiție pentru că de acolo își obține veniturile, nu o formă de a obține bunuri de valorizat. „O instituție financiară vrea bani, nu imobile sau altceva. Businessul băncii nu este să vândă case, mașini sau utilaje”, susține Berciu. Expertul consideră că transparența este zona de bază pe care foarte multe companii nu o asigură. Orice proprietar de firmă care caută un investitor trebuie să livreze rezultate cuantificabile istoric, iar cifrele să se lege cu realitatea. O companie clădită să fie transparentă va avea acces mult mai ușor la finanțări, chiar și din partea unor mari instituții. Pentru o afacere, banii sunt doar rezultatul altor lucruri făcute bine și nu ar trebui să devină un obiectiv în sine, este de părere Dan Berciu. Un alt element important la care un antreprenor trebuie să fie atent este înregistrarea corectă a activelor, pasivelor, a cheltuielilor și a veniturilor în contabilitate. De exemplu, un antreprenor plătește o firmă de IT sau consultanți pentru a dezvolta un sistem. Toate costurile respective sunt trecute la capitolul cheltuieli, deși ar trebui să se ducă în zona de active. Acest lucru afectează profitabilitatea pe termen scurt și nu va da bine în analizele băncilor. În acest caz, un consultant este cel care poate face diferența și poate crește atractivitatea companiei în ochii potențialilor investitori sau alte tipuri de finanțatori. 

Cât de lichidă trebuie să fie o companie ca să fie pregătită pentru un șoc economic? Te împrumuți când ești pe creștere, pentru zile negre sau invers? Ce variantă de finanțare alegi sau te alege pe tine, în funcție de cum ți-ai construit businessul? Ce înseamnă o afacere transparentă și cum îți influențează reputația și atractivitatea în fața investitorilor, a finanțatorilor? 

Acestea sunt câteva întrebări la care un antreprenor cu viziune pe termen mediu și lung trebuie să aibă răspunsuri și la care, cu ajutorul expertizei lui Dan Berciu, specialistul Adwise în finanțare, această analiză va răspunde.

Sofisticarea soluțiilor de finanțare 
Astăzi vorbim despre o sofisticare a pieței financiare din România, care acoperă tot mai multe sectoare la nivel granular, este de părere Dan Berciu. Apar mult mai multe IFN-uri, inclusiv în zona de leasing. De exemplu un produs tip ”sell and lease back”, care până acum era disponibil companiilor mari cu active foarte stabile,acum, prin diverse companii de leasing, este accesibil inclusiv antreprenorilor mici și microîntreprinderilor, cu cifre de afaceri sub o sută de mii de Euro. Avem inclusiv piața specială AeRO pentru firmele mici care a început să funcționeze și reprezintă un pas important în trecerea spre piața principală a Bursei de Valori București (BVB). Oportunitățile de finanțări sunt numeroase în domeniile în care potențialul de creștere este încă mare. Un exemplu în această direcție este sectorul tehnologiei, deoarece are marje generoase și o tendință de dezvoltare pe termen mediu și lung. Alte zone care vor crește sunt energia regenerabilă și biotehnologia. 

Investitorii versus costurile banilor gratis 
Sumele primite de la un investitor nu sunt niciodată gratuite. Dacă afacerea nu se poate finanța la bancă, așa cum este situația unui startup, în general, potrivit de căutat sunt investitorii de tip business angel sau fondurile de investiții, care își asumă riscurile unei afaceri aflate la început de drum. Ca regulă generală, orice investitor care pune bani într-o afacere, se așteaptă la o rentabilitate de cel puțin 10-15%, procentul putând crește în funcție de riscul perceput în legătură cu afacerea. Când pui acest procent în balanță cu 5-7% cerut de o bancă, vei vedea că sunt mult mai scumpi acei bani. „Din experiență pot să spun că cei mai scumpi bani sunt cei luați de la familie, care pe lângă rentabilitatea așteptată de familie, de obicei vin și cu o încărcătură emoțională, inclusiv influență pe decizie”, spune Berciu. Până la urmă, decizia accesării uneia sau alteia dintre sursele de finanțare ține de oportunitate. Cei mai buni bani sunt cei pe care îi ai la dispoziție sau îi poți obține atunci când ai nevoie de ei. Pentru un antreprenor, este preferabil să acceseze fondurile în următoarea ordine: fonduri personale, granturi/fonduri din programe guvernamentale pentru start-up-uri/ întreprinderi, fonduri atrase de la instituții financiare, investitori. Pentru un business la început, în funcție de context, de industrie, de riscul atașat afacerii și de bancabilitatea lui, un antreprenor va trebui să sară de la prima la ultima opțiune ca singurele alternative disponibile, conchide Dan Berciu. 

Specialist în finanțare angajat sau consultant extern? 
Pregătirea companiei pentru atragerea unei finanțări din sursă publică sau privată este un proces complex, iar antreprenorul trebuie să decidă în funcție de industria în care activează și de complexitatea proiectului pe care dorește să îl deruleze, dacă trebuie să aibă un angajat care să se ocupe de aceste operațiuni sau să apeleze la un consultant extern. De exemplu, în sectoare precum cel imobiliar, unde acordurile de finanțări sunt mai dese, angajarea unui specialist intern este o variantă mai logică. În cazul în care compania caută mai rar o finanțare, sfatul unui profesionist extern s-ar putea dovedi varianta mai potrivită.

„Aici, la AdWise, suntem pregătiți să oferim viitorilor clienți cele mai bune soluții, personalizate și gândite după nevoia acestuia. Iar orice soluție pleacă de la a face un inventar al opțiunilor existente pentru fiecare caz particular. Acesta este primul pas, chiar înainte de a avea o înțelegere contractuală, deoarece vrem să ne tratăm clienții ca egali, iar asta se poate obține doar dacă avem aproximativ același nivel de înțelegere a situației. Dacă asta înseamnă efort de educare, îl facem bucuroși. Dacă asta înseamnă că există riscul ca unul dintre potențialii clienți să execute soluția cu un alt consultant, tot bucuroși suntem, ne-am îndeplinit misiunea“, a declarat Berciu. 

Acesta recomandă tuturor antreprenorilor să consulte un specialist în finanțare înainte de momentul în care este nevoie. Așa cum există un buget de venituri și cheltuieli într-o firmă, ar trebui să existe și un program de încasări și plăți care să îți dea imaginea banilor de care ai nevoie pentru a-ți susține toate planurile. Acesta poate fi un bun exercițiu eficient pentru a testa un consultant, cu un cost rezonabil atașat. 

De cealaltă parte, dacă un antreprenor este deja în stres financiar, opțiunile sunt puține și, în general, este obligatoriu să apeleze la un consultant pentru a le obține, iar fee-urile cresc. „A aranja un club sau un sindicat de finanțare bancară pentru o firmă în stres financiar nu este imposibil, dar cu siguranță este mult mai greu, mai ales că în cele mai multe cazuri există și presiunea timpului. La fel cum se poate găsi un fond de investiții care să preia o afacere și pentru atunci când aceasta este insolventă, dar numărul acestor fonduri este mic, iar condițiile de preluare sunt mult mai drastice“, a concluzionat Dan Berciu.

Dacă un antreprenor vrea să meargă către piața de capital (PE, bursă), prezența unui consultant este recomandată cu cel puțin un an și jumătate înainte de momentul în sine, astfel încât acesta să aibă timp să aplice măsurile și tacticile de maximizare a valorii încasate de acționar. (Dan Berciu, fondator AdWise)